Milí zákazníci a zákaznice, až do 23.12. 2022 máme v našem showroomu ve Kbelích otevřeno v prodloužené otevírací době: každý všední den 9-18h! Těšíme se na vás.

Získejte lepší imunitu pohybem

Přirozený obranný systém organismu – zkráceně IMUNITA, chrání každý den naše tělo před bakteriemi a viry, a proto se vyplatí o ni pečovat. Lepší imunitu si může vybudovat každý z nás a není to nic složitého. Sepsali jsme pro vás osvědčené rady a tipy, díky kterým se vaše imunita stane doslova nedobytnou.

Jak moc můžeme ovlivnit imunitu?

Za naším obranným mechanismem stojí primárně genetika – konkrétně DNA a biologické procesy, které už jsou v našem těle dány. Ačkoliv se s danými geny už rodíme, tak je v naší moci je ovlivňovat a vytvářet jim prostředí, ve kterém budou fungovat. Podmínky pro aktivaci nebo naopak deaktivaci jednotlivých genů zajišťujeme:

Je potřeba mít ale na paměti, že všechny systémy, a hlavně ty základní – nervový, hormonální, imunitní, v našem těle spolu souvisí. Jakmile začneme ovlivňovat jeden z nich, výsledný dopad to bude mít na všechny. Proto je ze všeho nejdůležitější poslouchat a vnímat své tělo – vnímat, kdy přetěžujeme svou psychiku, místo kvalitní stravy saháme po fastfoodu, nebo celý den jen sedíme.

Pravidelný pohyb je balzámem na duši a napomáhá k psychické pohodě
Nedůležitější je poslouchat své tělo a věnovat se takovému pohybu, který nás skutečně baví a dělá šťastnými

Pohybem ke zdraví

Fyzická aktivita patří k základním pilířům při budování silné imunity. Nejen, že se během ní utužuje fyzická kondice, ale hormony, které se během ní vyplavují do krve blahodárně působí na naši psychiku.

Jak často a kolik minut bychom měli sportovat?

Americké ministerstvo zdravotnictví a sociálních služeb před časem vydalo prohlášení, ve kterém uvádí průměrné zastoupení fyzické aktivity v našich životech. Podle nich by se u většiny dospělých měla fyzická aktivita střední intenzity pohybovat okolo 150-300 minut za den. Dále se s prohlášením pojí i doporučení, kde je uvedeno, že alespoň 2x v týdnu by měla být aktivita zaměřena na posilování hlavní skupiny svalů – nohy, boky, záda, břicho, ruce. A tento fakt můžeme jen potvrdit. Pokud by vás toto téma zajímalo, tak se mu více do hloubky věnujeme v článku Posilování je zodpovědnost.

Tady je ale potřeba postupovat opatrně a znovu se vrátíme k tomu, co jsme už řekli na začátku – ze všeho nejdůležitější je poslouchat a vnímat své tělo. Více než délka by vás pak měla zajímat PRAVIDELNOST. Tento fakt potvrzuje i fyzioterapeutka Klára Tuzarová z terapeutického centra Namao. 


Tipy, jak posílit imunitu pohybem

  • Pravidelnost je základ – Ideální je vyčlenit si několikrát v týdnu čas na pravidelný lehký či středně těžký trénink v přírodě.
  • Dýchejte nosem – Intenzita tréninku by měla být vždy taková, abyste ji zvládli udýchat nosem. Díky tomu se snižuje riziko nachlazení z dýchání studeného vzduchu; dojde k zapojení dolních laloků plic, čímž se zvýší jejich kapacita; aktivuje se parasympatikus, který je zodpovědný za klidové autonomní reakce organismu a snižuje stres.
  • Hýbejte se kdekoliv – Pokud se nedostanete ven z jakéhokoliv důvodu, tak i pohyb uvnitř má obrovský smysl.
  • Buďte kreativní a zkoušejte nové sporty – Aby měl pohyb co největší přínos pro imunitu, tak je nejdůležitější variabilita. Pokud se rozhodnete pro běh (více aerobní aktivita), tak je vhodné ho doplňovat posilovacími a kompenzačními cviky.
  • Nezapomínejte na sebereflexi – Výmluva, že sportem odpočíváte ne vždycky platí. Toto se týká především manažerů a lidí v neustálém shonu, kteří jsou velmi přetěžování během dne. Další fyzická aktivita přivádí jejich tělo do ještě většího stresu a dochází k velkému fyzickému a také psychickému přetížení.

Jaké sporty jsou nejlepší?

Při výběru fyzické aktivity byste měli v první řadě myslet na sebe a svou kondici. Pohyb by vás měl rozhodně bavit, a pokud tomu tak není, tak byste se měli snažit ho spojit s něčím příjemným. V takovém případě je ideální si najít parťáka, se kterým se navzájem podržíte a dodáte si patřičného odhodlání. Naším dalším tipem jsou audioknihy nebo podcasty. Během procházky můžete poslouchat oblíbenou detektivku, rozvojové podcasty, nebo si jen poslechnout zprávy, co se kde stalo a je nového.

Pokud pohyb nepatří do vašeho běžného života, tak zkuste začít pozvolna s některým z našich tipů:

  • svižná chůze
  • běh
  • nordicwalking (chůze s holemi)
  • brusle
  • jízda na kole
  • jízda na běžkách
  • skupinová lekce ve fitness centru
  • YouTube videa - 5000 kroků v obýváku a k tomu 450 spálených kalorií
  • kopaná s dětmi na zahradě
  • delší procházka se psem
  • nastavte si připomenutí na mobil a každou hodinu si jděte pro sklenici vody, nebo udělejte 10 dřepů (za 8 hodin v práci, tak zvládnete necelou stovku za den)

Něco navíc

  • motivujte se hezkým oblečením a novými kousky do svého šatníku – na podzimní období doporučujeme BJEŽ čelenky ACTIVE
  • své úspěchy si sepisujte a sledujte své pokroky v čase – s tím vám pomůže BJEŽ deník
Začněte si psát deník :) Své úspěchy tak budete mít zaznamenané na jednom místě a v čase uvidíte svůj velký pokrok

Jakmile se pohyb stane součástí vašeho běžného dne, tak vám jeho přítomnost začne připadat naprosto samozřejmá. V tuto chvíli je ale potřeba myslet na zmíněnou variabilitu. Naše tělo má skvělou vlastnost adaptace, a proto se po nějaké době na pohyb naučí. Tato doba trvá přibližně 6-8 týdnů. Poté je dobré pohyb obměnit nebo změnit (navýšit) jeho intenzitu. 

A jak to může vypadat v praxi?

  • Jakmile začnete zvládat svižnější procházky nebo běh, tak se zastavit na workoutovém hřišti a přidejte si pár posilovacích cviků navíc. Skvěle vám poslouží i lavička, vyšší zídka, nebo spadlý kmen stromu – buďte kreativní a využijte vše, co máte kolem sebe.
  • Pokud do práce využíváte tramvaj nebo autobus, tak vystupte o zastávku dříve a projděte se pěšky. V letních měsících můžete zkusit kolo, nebo koloběžku.
  • Bydlíte nebo pracujete ve vyšším patře? Pomalu omezte užívání výtahu a začněte chodit po schodech. Výstup po schodech nejen, že nakopne cirkulaci krve, ale zároveň je to skvělé cvičení na hýžďové svaly – vyzkoušejte náš BJEŽ tréninkový plán
  • Pořiďte si čtyřnohého parťáka. Tohle už může být pro někoho trochu extrémnější případ, ale máme kolem sebe známé, kterým právě nový člen rodiny pomohl na jejich cestě za zdravějším já. Přítomnost psa vás skutečně donutí jít ven za jakéhokoliv počasí a případné návštěvy výcvikových hřišť jsou kolikrát náročnější než půl dne v posilovně.
Workoutové hřiště, lavička, menší zítka, zábradlí - to vše můžete využít ke cvičení během své procházky
Čtyřnohý parťák vám může pomoci zařadit více pohybu do vašich dní

Jaké jsou benefity pravidelného pohybu?


Nikdy není pozdě začít :)

Pokud stojíte skutečně na začátku, tak věřte, že nejste jediní. Hlavní je si ale uvědomit, že na pohyb není nikdy pozdě a začít můžete kdykoliv a jakkoliv. Doufáme, že jste v našem BJEŽ článku našli dostatek tipů a motivace, abyste už dnes vyrazili ven a skvěle si to užili! :)

Přihlášení zavřít

Cookies

Naše společnost používá soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům. Kliknutím na tlačítko přijímám nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi pro úpravu zobrazovaných reklam tak, aby pro vás byly zajímavé.